Internet wtargnął w niemal wszystkie dziedziny naszego życia. Trudno zatem prowadzić dziś firmę bez zaistnienia w sieci – jest to niemal niemożliwe. Dotyczy to już nie tylko sklepów specjalistycznych, które posiadają specyficzny asortyment, ale także takich, które jeszcze nie tak dawno były wyłącznie biznesami stacjonarnymi. Jednym z takich punktów są sklepy z odzieżą używaną, zwane również ciucholandami lub lumpeksami.
Ciucholandy podbijają internet, ponieważ oferują dużo niższe ceny na ciekawy asortyment. Każdego roku przybywa ich w sieci, ale mimo tego cieszą się niesłabnącą popularnością. W takich sklepach można znaleźć cenne perełki, za które w zwykłym punkcie zapłacilibyśmy dużo większe pieniądze. Czy jest to opłacalny biznes? Jeżeli mamy czas i jesteśmy w stanie zaangażować się w rozruch sklepu, z pewnością możemy zarobić na takim pomyśle. Warto jednak wcześniej zorientować się z czym wiąże się prowadzenie sklepu, jakie są za i przeciw oraz jak do tego podejść.
Mniej doświadczonym, początkującym przedsiębiorcom może się wydawać, że sprzedawanie używanych ubrań na mniejszą skalę, ot, aby tylko dorobić, nie podlega opodatkowaniu. Tymczasem urzędy skarbowe w naszym kraju dość skrupulatnie podchodzą do „ścigania” wszystkich handlarzy, którzy zarabiają miesięcznie równowartość swojej pensji, ale nie zamierzają dzielić się z nią z fiskusem. Musimy się liczyć z tym, że portale aukcyjne są regularnie kontrolowane przez urzędy, dlatego w razie podejrzenia dużych obrotów, nasze konto może wzbudzić podejrzenia. A to z kolei oznacza dla nas kontakt w celu złożenia wyjaśnień. Dlatego też, jeżeli planujesz działalność na nieco większą skalę, niż tylko okazjonalna sprzedaż starej kurtki, z której wyrosło Twoje dziecko, musisz koniecznie zgłosić swoje zarobki. To niestety oznacza, że Twój zysk będzie nieco uszczuplony o należny podatek. Jednak w ogólnym rozrachunku taki układ się opłaca – kary za unikanie płacenia podatków są nieporównywalnie większe. I to bez względu, czy masz zarejestrowaną działalność, czy nie.
Jeżeli zamierzasz sprzedawać większe ilości ubrań, musisz zarejestrować swoją firmę. Dodatkowo przy dochodach większych niż 2000 zł na miesiąc, musisz posiadać kasę fiskalną, która rejestruje każdą sprzedaż. Pamiętaj, że portale aukcyjne mają obowiązek wykazania wciągów nawet z kilku lat wstecz, o ile urząd skarbowy o takie poprosi. Prowadzenie własnej działalności nie jest proste, jednak w tym wypadku okaże się dużo skuteczniejsze i w gruncie rzeczy łatwiejsze, niż sprzedawanie „na lewo”.